Activiteiten
BRIDGE is a retina multi-purpose WordPress theme built on very powerful and flexible framework by QODE.
agency, ajax, background video, blog, business, clean, creative, fullscreen, mega menu, modern, multi-purpose, parallax, portfolio, responsive, retina
13

Activiteiten

Maand van de Groninger Geschiedenis

Alles is anders dit jaar. Zo ook de Dag van de Groninger Geschiedenis. Voorgaande jaren ontvingen de Groninger Archieven en partners ongeveer 2500 mensen op één dag op één locatie. Dat is dit jaar niet wenselijk. Daarom gaan we activiteiten verspreiden over de maand oktober. Zo geven we toch de nodige aandacht aan de Groninger Geschiedenis op gepaste afstand.
Op www.maandvandegroningergeschiedenis.nl vindt u meer informatie over het programma, waaronder lezingen op locatie die u ook via een livestreamverbinding kunt volgen, wandelroutes waarmee u zelf op pad kunt, de quiz en een livestream depotrondleiding. Ook is er een speciaal kinderprogramma.

Op 1 oktober startte de Maand van de Groninger Geschiedenis met het online symposium: Vertel ErfGoed. Heeft u dit gemist? U kunt het terugkijken op www.maandvandegroningergeschiedenis.nl.

Lezingen: Gronings Erfgoed Live

Verschillende cultuurhistorische organisaties in Groningen slaan de handen in één om u dit najaar en in de winter te voorzien van historische verdieping. Elke twee weken kunt u aanschuiven bij (digitale) lezingen. Er zijn twee mogelijkheden om hierbij te zijn. De lezing wordt live uitgezonden. En na reservering kunnen 20 mensen aanwezig zijn in het gebouw van de Groninger Archieven. Kortom, iedereen kan (digitaal) aansluiten en is meer dan welkom.

Het concept:
Elke twee weken op woensdagavond een korte lezing: 19.30-20.30 uur; inloop vanaf 19.15 uur (in gebouw en digitaal). Voor de lezing op woensdag 4 november  zijn 10 plaatsen exclusief beschikbaar voor leden van Stad en Lande. Aanmelden kan vanaf 1 oktober t/m 27 oktober. Er zijn ook 10 plaatsen beschikbaar voor de lezing op woensdag 2 december. Daarvoor kunt u aanmelden vanaf 1 november t/m 24 november. Reserveer hier een ticket (onder voorbehoud dat deze doorgaat). Voor de overige lezingen kunt u reserveren via www.groningerarchieven.nl. Wij raden u aan om de informatie op de website te volgen, zodat u beschikt over de actuele berichtgeving; er kan ook op het laatst nog iets wijzigen.
Het programma (onder voorbehoud):
We starten op woensdag 21 oktober en gaan door tot en met 28 april 2021. Op woensdag 7 oktober is de openingsavond, die een andere opzet kent.

Woensdag 7 oktober – Het Resultaat: gesprek over Forum, Nieuwe Markt en Oostwand van de Grote Markt. Georganiseerd door Stichting Vrienden van de Stad Groningen. Deze openingsavond kent een andere opzet. Locatie: In de Nieuwe Kerk, Nieuwe Kerkhof 1 te Groningen. Wordt niet digitaal aangeboden. Aanvang: 20 uur. Gratis toegang, maar alleen na reservering info@vriendenstadgroningen.nl

Woensdag 21 oktober – met Constance Willems over Archeologische breiwerken
Mogelijk gemaakt door Monument & Materiaal, Groninger Archieven

Woensdag 4 november (gewijzigde lezing) – met Redmer Alma over de ontfriesing van Groningen, stad en lande
Meer informatie volgt.

Mogelijk gemaakt door NGV Groningen, Stad en Lande en Groninger Archieven

Woensdag 18 november – Bob Houwen lezing: Christiaan Gevers over Boer Tammens, NSB-burgemeester van Groningen in oorlogstijd.
Mogelijk gemaakt door OVCG en Groninger Archieven

Gronings Erfgoed Live is een gezamenlijk initiatief van: NGV afdeling Groningen, Oorlogs- en Verzetscentrum Groningen, Stichting Monument & Materiaal Groningen, Stichting Vrienden van de Stad Groningen, Vereniging Stad en Lande en de Groninger Archieven

Woensdag 2 december (gewijzigde datum) – Een wereld van onschuld in voetbalfoto’s: Schrijver en journalist Herman Sandman van Dagblad van het Noorden laat zijn gedachten de vrije loop bij opvallende voetbalfoto’s van Persfotobureau D. van der Veen uit de jaren 60 en 70. De foto’s tonen een wereld van onschuld.

Sandman deed met behulp van historicus Henk Wierts een greep in de meer dan 50.000 reportages uit het archief van Persfotobureau D. van der Veen. Aan dit archief wordt nu gewerkt met het Maak Geschiedenisproject Het beeld van Groningen. Het oog viel onder meer op het beeld van Willem van Hanegem bij de kapper in Groningen, vrouwen die met de sigaret in de mond in de hekken hangen en pantyverkoop aan de deuren om de kas van GVAV te spekken. Sandman vertelt wat hij voelt bij de foto’s en put uit herinneringen aan zijn eigen amateurvoetbaltijd en de zondagen dat hij met vader en ooms naar het Oosterparkstadion ging.

Herman Sandman (1965) is schrijver, journalist en columnist van Dagblad van het Noorden. Hij schreef dertien boeken, waaronder een biografie van Milko Djurovski en de columnbundel De dronken rechtsbuiten en andere helden uit het amateurvoetbal. Hij kreeg in 2008 de eerste Groninger Persprijs.

Mogelijk gemaakt door NGV Groningen, Stad en Lande en Groninger Archieven

Elk voorjaar en elk najaar organiseren we een reeks lezingen en een excursie. Daarnaast nemen we deel aan de organisatie van de jaarlijkse Dag van de Groninger Geschiedenis in oktober.